17 декември 2014 г.

Питка за Бъдни вечер

    Според някой теории маята в питката не отговаря на изискванията за пости, но честно казано на мен ми се вижда малко прекалено, а и не съм голям любител на содените питки, така че моето предложение за Бъдни вечер е с мая.


Продукти:
ок. 1 кг. брашно
500 мл. топла вода
1 кубче прясна мая
1 ч.л. сол
1 ч.л. захар
2 с.л. олио



   Маята се разтваря в малко хладка вода с малко захар и брашно и се изчаква да шупне. Брашното се пресява два пъти. В средата се прави "кладенче", в което се изсипват останалите продукти, заедно с маята. Омесва се меко тесто, което се оставя да втаса за ок. 30 мин. Отделно се замесва малко тесто само от водичка, брашно и щипка сол за украсата. 
   Подходяща тавичка се намазва с малко олио и в нея се подрежда питката, като някъде в нея се слага паричка. Позволих си да я намажа с мъничко жълтък, разреден с водичка и лимон. Питката се оставя да втаса, докато удвои обема си. Не ме бива много в украсите:)... и затова остана само с кръст, жито и грозде. Но пък поне е пухкава и вкусна!



7 коментара:

  1. Много красива питка! Относно изискванията към питката за Бъдни вечер въпроса е много спорен, но аз съм на мнение, че трябва да се приготви храна, която ще се яде, а не да се хвърля. Така, че който не харесва содени питки спокойно може да си приготви с мая:). А пък и Бъдни вечер е като част от Коледният пост, а много хора не го спазват. А и поста не се състои само в храната, а и в много други неща. Така, че питката ти е напълно подходяща за този тъй красив празник! Комплименти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Напълно съм съгласна, Кате! Освен това най-важно за питката е да се замеси с много любов и желание. Поздрави от мен!

      Изтриване
  2. Чудесно декорирана питка за Бъдни вечер.
    По въпроса за поста - вярно е написаното, но днес много хора не могат да употребяват хляб с мая и бяло брашно и по здравословни причини.Затова е хубаво човек да се научи да приготвя хляб без набухвател или хляб с квас, с мая от нахут или хмелова мая.Правила съм такива хлябове, не е много трудно, но се искат определени познания.
    Поздрави, весело посрещане на празниците !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е, Ели. И аз съм опитвала да правя хляб с квас, но определено са необходими много опит и умения. Весело посрещане на празниците и на теб!

      Изтриване
  3. Радост,аз дори не виждам смисъл след като не съм постила както си му е реда само в един ден на Бъдни вечер да го правя ( и не го правя),но всичко е въпрос на предпочитания и нагласа,така че щом тази питка ви е на сърце,да ви е сладко,а и украсата й е превъзходна!Хубава сряда!

    ОтговорИзтриване
  4. Красива питка,която обаче ще приготвя задължително на Коледа!Прегръщам те Радост!

    ОтговорИзтриване
  5. Прекрасна питка, Ради :) И аз ще правя, но още не знам дали да е содена, с мая или нещо смесено... Накрая сигурно пак ще е по рецептата на баба ми. Но пък ще й разкрася фасона, като твоята :)

    ОтговорИзтриване